Informasjon om nettbutikken
Klubben har laget en ny nettbutikk som heretter skal brukes for bestilling av Hasle-Løren’s kleskolleksjon. Her kan spillere og familiemedlemmer bestille bekledning til medlems-rabatterte priser. Senere vil det også være mulig for lagledere å bestille utstyr til sin lagenhet i nettbutikken. Når vår nettbutikk for fellesbestilling ikke er åpen, er det mulig å handle bekledning og annet fotballutstyr individuelt direkte hos vår samarbeidspartner Torshov sport med standard klubbrabatt.
Nettbutikken er nå åpen for fellesbestilling frem til og med 1.mai, og som alltid åpen for bestilling av startpakke for nye spillere. Neste fellesbestilling er høsten 2024.
Fellesbestilling med utvidet rabatt tilbyr vi til:
- Alle spillere: Tilbud om å kjøpe treningsbukse, treningsgenser, shorts og sokker til halv pris av ordinær salgspris. Øvrig kolleksjon tilbys med 30% rabatt, dvs. til vår innkjøpspris.
- Familiemedlemmer forøvrig: Tilbud om å kjøpe all bekledning med 30% rabatt.
- Helt nye spillere: Nye spillere som starter på fotball i Hasle-Løren i avdeling yngres eller senior får en startpakke til en samlet verdi av ca kr 1700, under forutsetning av at treningsavgift betales for et helt år. Lagleder deler ut en startpakke-rabattkupong, som benyttes i handlekurven for å utløse rabatten. Startpakken utleveres først etter at treningsavgift er fullt betalt. Ønsker nye spillere å kjøpe bekledning utover startpakken må dette legges til i bestillingen samtidig (gjelder kun når nettbutikken er åpen for fellesbestillinger).
Disse kjørereglene gjelder:
- Priser er oppgitt inklusiv Hasle-Løren’s logo og initial-trykk.
- For å få tilgang til nettbutikken logger man seg på med sin Rubic-bruker. Bruk e-postadressen som er registrert på spiller evt. foresatt til spiller.
- Alt av tøy/sekk/bag må ha initial-trykk. Kun forbokstav fornavn+mellomnavn+etternavn er akseptert (maksimalt 4 bokstaver). Dersom initialer ikke er korrekt utfylt blir initial-trykk iht. navn i medlemsregisteret.
- Betaling utføres med Visa/Mastercard evt med Vipps via online betalingsløsning.
- Når varene ankommer Hasle-Løren vil lagleder distribuere tøyet samlet til sin lagenhet.
- Det er ikke mulig å bytte tøy med spesialtrykk, feks logo/initialer. Reklamasjon må meldes via lagleder så fort som mulig, og senest 1 uke etter utlevering. Se eget punkt under Ofte stilte spørsmål (OSS) hvis du er usikker på størrelser.
- Se også våre generelle Vilkår og betingelser, og merk punkt “0. Spesifikt for vår nettbutikk” for bla. produkt-tilgjengelighet og leveringstid.
Har du spørsmål om bruk av vår nettbutikk, se siden Ofte stilte spørsmål (OSS). Spørsmål ang. bestillinger rettes til kundeservice.
Ofte stilte spørsmål (OSS) om nettbutikken
Under følger en liste med ofte stilte spørsmål som du bør lese hvis du har problemer eller spørsmål om bruken av vår nettbutikk.
- Pålogging
- Bekledning
- Nettbutikken
- Ordre-informasjon
- Kontakt
- Spørsmål: Hvor logger jeg på for å komme til nettbutikken?
- Svar: Se etter “Logg inn via Rubic” på websiden etter at du går til nettbutikken. Alle medlemmer i klubben er registrert i medlemsregisteret Rubic. Logg på som spiller evt. foresatt hvis det er registrert på spiller:
- Spørsmål: Jeg kjenner ikke mitt brukernavn i Rubic, hva gjør jeg?
- Svar: Bruk funksjonaliteten “Glemt brukernavn eller passord?”:
- Spørsmål: Det står “Du er ikke medlem i Hasle-Løren fotball” når jeg logger inn i nettbutikken via Rubic, men jeg er medlem. Hva skal jeg gjøre?
- Svar:
- Gjelder kun spillere i avdeling Senior: Vi er i dialog med Rubic ang. dette. Ta kontakt med kundeservice, så finner vi en midlertidig løsning til det tekniske problemet er løst.
- Spillere i avdeling Yngres: Hvis du feks. ikke har logget på Rubic tidligere og får denne meldingen, bruk “Glemt brukernavn eller passord?”-funksjonen i Rubic (se punkt over).
- Spørsmål: Jeg har forsøkt “Glemt brukernavn eller passord?” i punktet over, men finner ikke brukernavn evt. vet/husker ikke hvilken e-post eller mobilnummer som er registrert i medlemsregisteret. Hva nå?
- Svar: Kontakt spillers lagleder for å få informasjonen.
- Spørsmål: Hvilken størrelsene på Adidas-klærne bør jeg velge?
- Svar: Adidas-klærne er ganske normale mhp størrelse. Man bør runde av oppover til neste størrelse ifht. høyden på spilleren. Er man usikker på størrelser anbefales det å prøve klærne hos Torshov Sport. Sokkene har en tendens til å bli litt trange, har man feks. sko-størrelse 33 bør man velge størrelse 34-36. For shortsen kan det også være lurt å gå opp én størrelse.
- Spørsmål: Hvorfor må alle ha initialer på klærne?
- Svar: Alle har like klær på banen og initialer på tøyet vil gjøre det litt enklere å finne rette eier.
- Spørsmål: Hva får nye spillere i startpakken?
- Svar: Nye spillere som starter på fotball i Hasle-Løren i avdeling yngres eller senior får en startpakke, under forutsetning av at treningsavgift betales for et helt år. Startpakken består av Adidas ryggsekk, treningsgenser, treningsbukse, spillershorts og sokker inkludert påtrykket Hasle-Løren logo og initialer.
- Spørsmål: Jeg har mottatt rabattkupong for startpakken for ny spiller, men den virker ikke. Hva gjør jeg galt?
- Svar: Du må først legge startpakken i handlekurven før du løser inn rabattkupongen.
- Spørsmål: Når er det mulig å bestille fotballtøy?
- Svar: Vi har fellesbestilling av kolleksjon vår og høst. Medlemmer oppnår best rabatt ved fellesbestillingene, men utenom åpningstidene for vår nettbutikk er det mulig å handle individuelt direkte hos vår samarbeidspartner Torshov sport. Våre medlemmer får da standard klubbrabatt.
- Spørsmål: Hva er de forskjellige ordre-statusene til for?
- Svar: Status på ordren er først “På vent”, dvs bestillingen er mottatt og betaling er reservert på din konto, men beløpet blir ikke belastet nå. Grunnen til dette er at alle bestillingene fra nettbutikken blir oversendt leverandør samlet. Siden det er en liten mulighet for at leverandør ikke kan levere visse produkter, evt levere veldig sent, endrer vi ikke status på ordrene til “Behandler” før bekreftet levering. Først når status på ordren blir endret til “Behandler” vil beløpet endelig bli belastet konto. Vi ser også i enkelte tilfeller at det bestilles feil produkter, størrelser osv, og dette gir kunden mulighet til å korrigere i stedet for å låse ordren og refundere beløpet ved feilkjøp.
- Spørsmål: Når nettbutikken er lukket, hvor kan jeg se hva jeg har bestilt?
- Svar: Ordre-kvittering blir sendt ut på e-post. Hvis denne er borte kan man be kundeservice om å sende på nytt. Du kan også gå til nettbutikken, logge inn og deretter gå til “Min konto”. Der finner du dine ordre.
- Spørsmål: Hvem er utstyrsansvarlig i fotballgruppen?
- Svar: Utstyrsansvarlig i fotballgruppen er Viggo Stølan Anthonsen.
- Spørsmål: Jeg har spørsmål ang. min bestilling, hvor kan jeg henvende meg?
- Svar: Kontakt kundeservice ved å klikke her.
Vilkår og betingelser
Salgsbetingelser
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet.
Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
0. Spesifikt for vår nettbutikk
For å kunne handle i vår nettbutikk på www.hasle-loren.no må kjøper være medlem av idrettslaget evt handle på vegne av medlemmet som feks foresatt.
Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil kunden få melding om dette.
Det må påberegnes ytterligere leveringstid utover normalen (se under punkt 6. Levering) ved spesialtrykk el. på bekledning. Varer utleveres typisk samlet via lagenhetens lagleder.
For enkelte produkttilbud/-varer kreves det at medlemskontingent og/eller treningsavgift er betalt før utlevering av varen kan skje. De varer dette gjelder er merket med denne informasjonen i nettbutikken.
Det er ikke mulig å bytte tøy med spesialtrykk, feks logo/initialer. Reklamasjon for tøy (mangler og feil ihht bestilling, feil på trykk ol.) må meldes selger så fort som mulig, senest 1 uke etter varen er mottatt.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er HASLE-LØREN IDRETTSLAG, Spireaveien 3, 0580 OSLO, e-post: butikk@hasle-loren.no, telefonnummer: (+47) 934 80 781, organisasjonsnummer: 935 538 378, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen/kunden.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.